Bezoek Verkeersleidingspost Utrecht Centraal

9 februari 2017

Op 24 januari mocht een kleine delegatie van InTraffic op bezoek bij de Verkeersleidingspost van ProRail nabij Utrecht Centraal. Dit doen we een keer in de zoveel tijd met nieuwe medewerkers die aan de slag gaan (of al zijn) voor ProRail. Een prachtige kans om het gebruik van een applicatie als Procesleiding (PRL) in het veld te zien. Tevens vieren we bij InTraffic graag elke aanwinst met taart, dus daarbij hoort dan ook een bezoek aan het ‘Puntstuk’, zoals het gebouw ook wel wordt genoemd.

Waar het bij veel bedrijven als storend wordt gezien om vlak naast het spoor te zitten, is het hier een ideale locatie om het contact met de logistiek te behouden. Bij het omleiden van een trein langs een naastgelegen spoor is het wel zo fijn om deze trein ook daadwerkelijk voorbij te zien rijden. Dat is toch wel even anders dan de simulaties die bij InTraffic worden gedraaid, waar je met één druk op de knop vijftig treinen stilzet. In het ‘echt’ is daar bijvoorbeeld een serieuze bommelding voor nodig.

Het spoor ontwarren

Een presentatie gaf ons een update van de situatie van het naastgelegen station. Om het spoor te ‘ontwarren’ is het aantal wissels teruggebracht van >200 tot ongeveer 74-78 stuks. Het station is verder opgedeeld in verschillende compartimenten van doorgaande wegen, de zogenaamde ‘corridors’. Hierdoor zitten de treindienstleiders elkaar niet meer in de weg en blijven vertragingen beperkt tot een enkele corridor.

Rondleiding

Het hoogtepunt van de rondleiding was de Seinzaal. Hier vindt alle magie plaats met betrekking tot de treindienstleiding. De sfeer op de zaal was rustig. Zolang de Automatische Rijweg Inlegging (ARI) zijn werk kan doen heerst er voor de treindienstleiders rust. Maar zodra er ook maar het kleinste voorval plaatsvindt moet er direct ingegrepen worden. Tijdens calamiteiten betekent dit dat er met veel stress gewerkt wordt om het verkeer in goede banen te leiden. Dan moet je scherp en helder blijven om het spoor niet bijster te raken. Gedurende het bezoek liep alles als een trein, al was er voldoende interesse om de groepsdynamiek te zien als ‘de hel losbarst’. =)

Voor onszelf werd meer dan eens duidelijk dat als een foutje in je code kan leiden tot vragen in de tweede kamer, dan zijn de beste dagen toch die waar niet zo heel veel gebeurd. – Door Thomas van Marle, Automatisch Tester bij InTraffic

Het ‘Puntstuk’, bron: www.prorail.nl