InTraffic en ICT: samen nog sterker

15 januari 2020

InTraffic, 16 jaar geleden opgericht als joint venture van ICT Group en Movares, is sinds 2018 een 100% dochter van ICT Group. Hierdoor is de samenwerking nog verder uitgebouwd. Een mooi voorbeeld hiervan is de recente opdracht bij Havenbedrijf Rotterdam (HbR).

 

Zowel InTraffic als ICT zetten hun kennis in voor de volledige software lifecycle: advies, softwareontwikkeling, integratie, testen, beheer en onderhoud. InTraffic realiseert en onderhoudt complexe informatie- en besturingssystemen voor mobiliteit.  ICT Transport & Logistiek werkt al dertig jaar voor verschillende containerterminals in de Rotterdamse haven, waaronder ECT. Zij kennen de processen en de systemen in de haven en die kennis hebben zij intern gebundeld in een Port Logistics Competence Center.

 

Rotterdam slimste haven

Bart Overgaauw, Business Unit Manager ICT Transport & Logistiek vertelt: “De samenwerking tussen InTraffic en ICT kwam goed van pas toen HbR een tender in de markt zette voor QA en testen ten behoeve van de integratie van de systemen die de nieuw aan te leggen Container Exchange Route (CER) ondersteunen. Met de CER introduceert het Havenbedrijf Rotterdam – samen met de diepzeeterminals, binnenvaart/feederterminals, empty depots, rijksinspectie terminal (RIT) en distributiecentra – een geheel nieuw, geavanceerd en uniek concept. Het omvat specifieke infrastructuur, logistieke overeenkomsten en IT-systemen die de terminals van de haven, empty depots, RIT en distributiecentra met elkaar verbinden.

Omdat Havenbedrijf Rotterdam zich als doel heeft gesteld de Rotterdamse haven de slimste haven van de wereld te laten zijn, bevat dit project veel technologie, denk bijvoorbeeld aan camera’s die voertuigbewegingen monitoren. Wij wilden graag de integratie van software door middel van QA & Test op ons nemen, maar we hadden binnen ICT Group geen grote referenties op dit gebied. InTraffic heeft die referenties wel. Zij hebben voor ProRail het systeem Procesleiding gebouwd, een systeem dat alle seinen en wissels aanstuurt op basis van de dienstregeling.”

"Onze klanten en de markt hebben hier ook voordeel van. We kunnen onze kennis en kunde uit verschillende markten bundelen en toepassen. Daar komen super goede ideeën uit voort."

Edwin Winterkamp, Key Accountmanager InTraffic

Kennis breder toe te passen

Edwin Winterkamp, Key Account Manager InTraffic, vult aan: “Bij het Havenbedrijf Rotterdam leidde dit meteen tot een succesvolle samenwerking. Het HbR voorbeeld laat mooi zien dat de kennis die wij hebben van het mobiliteitsdomein breder is toe te passen voor klanten van ICT Group. Andersom geldt het trouwens ook. We zetten bij InTraffic regelmatig ICT-collega’s in bij onze projecten. Daarom vind ik het ook een kans voor ons bedrijf dat we nu een volledige dochter zijn van ICT Group. We hebben minder last van administratieve handelingen en zijn daarmee veel vrijer geworden in het uitwisselen van expertise en medewerkers. Onze klanten en de markt hebben hier ook voordeel van. We kunnen onze kennis en kunde uit verschillende markten bundelen en toepassen. Daar komen super goede ideeën uit voort. Ik denk bijvoorbeeld dat wat ICT Group bij BAM doet met beeldherkenning ook uitstekend toepasbaar is op het spoor. ICT heeft ook ervaring met platooning. Het lijkt me interessant om eens te kijken hoe je dit concept ook op het spoor kunt toepassen. Zo heb ik nog wel meer ideeën.”

 

Kennisuitwisseling biedt inspiratie

“Wat je ziet gebeuren is dat op een heel natuurlijke manier kennis wordt uitgewisseld,” beaamt Bart. “Men inspireert elkaar en je ziet dat op deze manier nieuwe inzichten ontstaan. Als je mensen uit verschillende bloedgroepen bij elkaar zet om een oplossing uit te denken, krijg je een beter resultaat dan wanneer je dat vanuit je eigen visie doet. Het heeft ons ertoe aangezet om veel vaker gebruik te maken van elkaars kennis,” Ik denk ook dat we van elkaar kunnen leren op terreinen waar we beiden al jarenlang actief zijn, denk aan predictive maintenance. ICT business unit Machine & Systems is op dit terrein specialist. Een fabriek en het spoor zijn andere omgevingen, maar uiteindelijk hebben ze allebei onderhoud nodig en wil je dat zo slim mogelijk plannen. We kunnen hier samen veel meerwaarde bieden.” Edwin: “Op het spoor vind je veel traditionele partijen die het moeilijk vinden om buiten gebaande paden te treden. Predictive maintenance is een onderwerp dat voor hen relatief dicht bij huis is, de meeste partijen zijn dit aan het onderzoeken of doen het al. Vanuit zo’n thema kun je prikkeling bieden om ze aan te zetten om buiten hun eigen hokje te kijken en na te denken over the next step.”

“Het is duidelijk. De belangrijkste meerwaarde van de overname is dat beide bedrijven samen nog beter in staat om klanten te inspireren. En om innovatie handen en voeten te geven. Hopelijk is Havenbedrijf Rotterdam de eerste van een lange serie gezamenlijke opdrachten.”

InTraffic en ICT Group Samen sterker