Het InTraffic MaaS-platform

5 februari 2019

Mobility as a Service, kortweg MaaS, gaat de wijze waarop we reizen definitief veranderen. Daarvan is Dave van Straten, business development manager bij InTraffic, overtuigd. InTraffic is in samenwerking met NedMobiel en ICT Group bezig met het ontwikkelen van een MaaS-platform dat komend voorjaar wordt gelanceerd. De techniek is het probleem niet, zegt Van Straten: “Het gaat erom dat vervoerbedrijven gaan samenwerken.”

 

Reizen plannen boeken en betalen via één app

Reizen plannen, boeken en betalen doen we over enige tijd met één app. Van Straten schetst hoe dat gaat. “Je wordt wakker en opent je MaaS-app op de mobiele telefoon. Op basis van je voorkeur krijg je een overzicht van de vervoermiddelen die je naar je bestemming brengen. Bijvoorbeeld eerst een stukje met de auto, een half uur met de trein en dan met een deelauto
of deelfiets naar je afspraak. Het boeken van de reis gaat met dezelfde app. En je betaalt in één keer voor alle vervoerwijzen.”

Slimme algoritmen

Het MaaS-platform dat InTraffic ontwerpt bestaat uit verschillende modules. “Het plannen verloopt via slimme algoritmen. Het platform weet waar je bent, wat je reisvoorkeur is. Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld de meest duurzame of de snelste optie. Als de reis is gereserveerd ga je reizen. De OV-chipkaart heb je niet meer nodig; je loopt het station binnen en scant de toegangscode op je telefoon bij het poortje. De app houdt je onderweg geïnformeerd over het verloop van de reis. Er kan immers een trein uitvallen, je komt in een file terecht, of het weer slaat om. Dan kun je op elk moment je reis aanpassen.”

Data beschikbaar stellen voor MaaS-platform

Data beschikbaar stellen De uitdagingen voor InTraffic zijn minder technisch dan organisatorisch, vertelt Van Straten. “Het op elkaar aansluiten van interfaces doen we al 15 jaar, bijvoorbeeld bij ProRail. De IT, daar komen we wel uit. Belangrijker
is dat alle marktpartijen samenwerken en data beschikbaar stellen. Dat kan lastig zijn, omdat ze met elkaar concurreren. En het gaat niet alleen om ovbedrijven, maar ook om taxi-, deelfiets- en deelautobedrijven die moeten meedoen. Er is veel welwillendheid in de markt, maar er zijn ook veel vraagtekens. MaaS is nieuw en spannend.”

Maas-pilots

De rijksoverheid heeft tenders in de markt gezet voor zeven pilots voor MaaS-platforms verspreid over Nederland, waaraan InTraffic samen met NedMobiel en ICT Group hoopt mee te kunnen doen. “Wat de overheid doet is best innovatief”, zegt Van Straten. “Met die regionale pilots kunnen we echt stappen zetten. In een kleine regio met één vervoerder, één groot taxibedrijf, één deelfiets- en één deelautobedrijf is dat makkelijk te regelen. De vraag is hoe snel je kunt opschalen, want je hebt volume nodig om de businesscase rendabel te maken.”

Alle vervoer bundelen

Hoewel MaaS nog in kinderschoenen staat, verwacht Van Straten dat mensen de voordelen van de app snel zullen ontdekken en dat het gewenste volume dan vanzelf tot stand komt. “Hoe meer partijen zich aansluiten, hoe beter het platform draait. Een app die alleen bussen en treinen aanbiedt, gaat het verschil niet maken. Als we alle vervoer kunnen bundelen, zou dat de filedruk enorm verminderen en is MaaS een mooie oplossing voor flexibel en makkelijk reizen in Nederland. Want je wilt niet achteraan aansluiten in de file.”

Lees ook

Of neem direct contact op met Dave van Straten.