RouteLint – Dé applicatie voor efficiënter en duurzamer gebruik van het spoor

13 oktober 2021

Sinds 2015 is RouteLint dé applicatie die machinisten helpt om efficiënter en duurzamer gebruik te laten maken van het spoor. RouteLint is ontwikkeld door InTraffic in co-creatie met ProRail. Met gebruik van RouteLint kan het spoor efficiënter en duurzamer gebruikt worden waardoor de CO2 uitstoot van het (vracht)treinverkeer gereduceerd wordt en het de veiligheid van het spoor verbeterd.

RouteLint

Stel je wilt in de auto naar een locatie rijden. Dan is het bijna vanzelfsprekend dat je een hulpmiddel aanzet om je inzicht te geven in de route en wat daar op gebeurd. Vaak in de vorm van een navigatiesysteem of informatieve app over werkzaamheden, files e.d. In co-creatie met ProRail ontwikkelde InTraffic deze ondersteuning en meer ook voor het spoor met RouteLint. RouteLint is een applicatie die authentieke brondata over wat er op het spoor plaatsvindt, ontsluit, samenvoegt tot informatie en dit op een gebruiksvriendelijke wijze toont aan de gebruikers; treinmachinisten.

RouteLint biedt treinmachinisten zicht op de directe omgeving van de trein. De complexe informatie die de machinist te zien krijgt wordt schematisch weergegeven voor optimale gebruiksvriendelijkheid. In één oogopslag kan de machinist zien wat hem/haar te wachten staat op zijn/haar huidige traject. Het systeem toont alle actuele informatie over het huidige traject van de machinist. Zoals de bezetting op het spoor, welke treinen in- en uitvoegen op het traject, de geplande en actuele voorliggende treinen en eventuele vertragingen die voor hinder kunnen zorgen. Door deze actuele informatie kan de machinist zijn/haar rijgedrag aanpassen en is het gebruik van het spoor dus efficiënter en duurzamer.

Toegevoegde waarde

RouteLint biedt naast efficiënter en duurzamer gebruik van het spoor nog meer toegevoegde waarde door middel van:

  • Actuele data over het huidige traject.
  • Een duurzamer spoor door lager energie gebruik.
  • Betere doorstroming op het spoor.
  • Een verhoogde veiligheid op het spoor.
  • Verbeterde punctualiteit van de treinen.
  • Verbeterde samenwerking in de keten (zoals tussen ProRail en NS).
  • Beter comfort voor de reiziger.
  • Maatschappelijke CO2 besparing door niet gebruikte groene stroom elders te gebruiken.

 

Eerste stap naar ATO

Verder zet RouteLint als applicatie de eerste stappen in de richting van automatische treinbesturing (ATO) door het samenvoegen van actuele authentieke datastromen uit meerdere bronnen en deze te ontsluiten in de keten (naar bijvoorbeeld NS), maar ook toont in een gebruikersvriendelijke interface. Deze datastromen zijn onder andere de dienstregeling, vertragingen, de positie van de trein op het spoor en de stand van de wissels en seinen. RouteLint is via ProRail verkrijgbaar als een app voor spoorwegmaatschappijen.

Ketenanalyse voor reductie op CO2-uitstoot

Op 3 oktober jl. presenteerde InTraffic de ketenanalyse over de huidige en potentiële reductie van CO2-uitstoot op spoor door RouteLint ook aan de Europese Commissie aan boord van de ‘Connecting Europe Express’.

Afbeelding3-RouteLint

Afbeelding4-RouteLint

Afbeelding5-RouteLint

Afbeelding6-RouteLint