The last mile voor taxi- en doelgroepenvervoer

19 juni 2019

Een veelgehoorde drempel binnen mobiliteit is de last mile. En hoe zit dat als je afhankelijk bent van doelgroepenvervoer? Om reizigers een optimale reis met het ov te bieden, heeft InTraffic een oplossing bedacht in opdracht van ZOOV: de ov-aansluitmodule. Met deze module sorteren we voor op de komst van Mobility as a Service: een manier voor de reiziger om zorgeloos te reizen met slechts één boeking waarbij een derde partij alle aansluitingen in de gaten houdt en aanpast waar nodig.


Ov-aansluitmodule

Om de reiziger in de Achterhoek beter te ondersteunen is InTraffic in opdracht van ZOOV, samen met Munckhof Taxi en Arriva, begonnen aan de ontwikkeling van de zogenaamde ov-aansluitmodule. Een reiziger boekt een reis met twee etappes; één met het ov en één met de taxi. De ov-aansluitmodule bewaakt de aansluiting van deze twee etappes. Wanneer een trein vertraagd is, wordt er binnen enkele seconden een nieuwe ophaaltijd voor de taxi berekend en wordt de boeking automatisch aangepast. Dit gebeurt allemaal zonder dat de reiziger er erg in heeft en zo altijd een aansluitende taxirit heeft.

Dit biedt niet alleen mensen die afhankelijk zijn van taxi- of doelgroepenvervoer een mogelijkheid om zonder zorgen en eenvoudig op het openbaar vervoer te stappen, ook reguliere reizigers zoals studenten of forenzen zijn op deze manier zeker van een aansluitende taxirit op hun reis met het openbaar vervoer, zelfs bij eventuele vertragingen.


Aanvullend vervoersysteem

Reizigers in de Achterhoek maken gebruik van het aanvullend vervoersysteem van ZOOV. Het vervoer wordt gepland door Munckhof Taxi en uitgevoerd door twee taxibedrijven.  ZOOV is bedoeld voor iedereen die niet met eigen of openbaar vervoer naar de plaats van bestemming kan reizen. Wanneer iemand een langere reis wil maken en van een taxi op het ov willen stappen of andersom, kan het voorkomen dat de taxirit onvoldoende aansluit op het openbaar vervoer. De reiziger kan bijvoorbeeld in een trein zitten die vertraging heeft zonder dat de taxichauffeur dit weet. De chauffeur denkt dat de reiziger niet op komt dagen terwijl deze 15 minuten later aankomt. Met de ov-aansluitmodule van InTraffic moet deze problematiek tot het verleden behoren.


Next mile

Als de ervaringen van de reizigers in de Achterhoek positief zijn, willen ZOOV en Arriva deze dienst uitbreiden. Zo doen alle partijen ervaringen op om flexibeler te reizen en invulling te geven aan Mobility as a Service.

Meer weten? Neem contact op met Pim van der Toolen via pim.van.der.toolen@intraffic.nl, of +31 (0)6 5109 3815.

Lees ook:

The last mile voor taxi- en doelgroepenvervoer_InTraffic