Werelden verkeer en OV kunnen van elkaar leren bij ontwikkeling zelfrijdend vervoer

6 juni 2018

De ontwikkelaars voor autonoom rijden op het spoor kunnen veel leren van de techniek in de automotive sector, en andersom. Dat stelt business consultant Jillis Mani van InTraffic.

InTraffic bouwt informatie- en besturingssystemen voor verkeer en vervoer. “Aan de ene kant zijn er de ontwikkelingen in de automotive industrie waar de ‘Googles, Tesla’s en Ubers’ veel in het nieuws zijn”, vertelt Jillis Mani. “Aan de andere kant bestaan zelfrijdende voertuigen op het spoor al heel lang, denk aan de metro’s in Londen en Parijs.”
“Toch wordt de parallel weinig getrokken. Het zou natuurlijk vreemd zijn dat straks in Nederland zelfrijdende auto’s op de weg rondrijden en dat we dat met treinen niet voor elkaar krijgen, terwijl die technisch eenvoudiger te realiseren zouden moeten zijn.”

Spoor

Op het spoor wordt het steeds drukker en moeten treinen steeds dichter op elkaar rijden. “Hoe kleiner de afstand tussen treinen, hoe belangrijker de technische ondersteuning en automatisering. Mede daarom wordt hard gewerkt aan technische oplossingen als ERTMS – een nieuwe beveiliging laag op het spoor zonder seinen en wissels – en het integreren met adviessystemen voor de machinist. Toch gaan ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende treinen nog maar langzaam in vergelijking met de automobiel industrie. Van de innovatiekracht van deze sector zouden we bij het spoor wel wat kunnen leren” aldus Mani.

Onderzoek zelfrijdend vervoer traject Aken-Vaals

Eind vorig jaar heeft InTraffic onderzoek uitgevoerd naar het traject bij de grensovergang Aken-Vaals, waarbij een zelfrijdende shuttle de grens oversteekt. “Wat mij opvalt is dat dergelijke projecten vaak worden ingestoken vanuit de automotive-hoek”, ziet Mani. “Zo’n zelfrijdend busje heeft vaak nog een dienstregeling met een vooraf zeer nauwkeurig bepaalde route waar – zonder hulp van een steward/operator – niet van afgeweken kan worden. De focus ligt met name op de technische uitdagingen van rijden met alle sensoren in het verkeer en niet zozeer op de inpassing binnen het OV.”

Bij dit onderzoek keek InTraffic ook naar de verschillende niveaus van autonomie bij personenvoertuigen – de zogeheten SAE-niveaus – en die binnen het openbaar vervoer (de GoA-niveaus). “Dat geeft interessante inzichten. Zo is bij zelfrijdende voertuigen op de weg de complexiteit van de verkeerssituatie de grote uitdaging. Bij spoorgebonden systemen staat het stop- en vertrekproces meer centraal en is de koppeling met de verkeerscentrale cruciaal.”

Lees het volledige interview met Jillis op Zelfrijdendvervoer.nl.

Jillis Mani Consultant InTraffic_zelfrijdend vervoer

Jillis Mani – Business Consultant InTraffic