De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een omvangrijk applicatielandschap. De applicaties binnen dit landschap zijn aan elkaar gekoppeld, waardoor één wijziging gevolgen kan hebben voor de gehele keten. Om de impact van een nieuwe release op een gecontroleerde manier te kunnen testen, ontwikkelde het NS Test Competence Center het testraamwerk KWARTS (Ketens Waarborgen Als Reguliere Test Service). KWARTS is een gevirtualiseerde testomgeving waarin geautomatiseerde ketentesten worden uitgevoerd. Voor het beheer, de doorontwikkeling, de infrastructuur en de hosting wordt nauw samengewerkt met InTraffic en ACC ICT.

 

Het resultaat: één systeem dat de hele keten test

Het systeem is ontstaan uit de vraag om een applicatie waar de hele keten mee getest kan worden. KWARTS biedt de mogelijkheid aan teams om parallel te testen met eigen applicaties en testdata. Daarnaast zijn de straten extreem hoog beschikbaar. Het grote voordeel van ketentesten is dat het effect van een wijziging inzichtelijk wordt op alle systemen in de keten, waardoor de impact van de wijziging dus voorspelbaar wordt. Ketengerelateerde problemen kunnen met KWARTS al in een vroeg stadium opgespoord worden, omdat we er vaker en eerder ketentesten mee kunnen doen. Vanuit het hele landschap van de NS worden de benodigde productieservers gereproduceerd. Bij elke teststraat wordt gekeken welke systemen relevant zijn voor de applicatie die getest gaat worden. Deze systemen worden gedupliceerd en in een geïsoleerde ketenteststraat ter beschikking gesteld. Gestart als een applicatie voor Reisinformatie, is KWARTS binnen de NS uitgegroeid tot een systeem dat organisatiebreed wordt ingezet. Alle interne NS-systemen kunnen binnen KWARTS ondergebracht worden, waarbij ook koppelingen naar andere (exterme) omgevingen gefaciliteerd worden.

 

Actuele reisinformatie in treinen, op de website NS.nl en in de NS Reisplanner Xtra app

De eerste teststraat die in gebruik werd genomen, is die voor reisinformatie op beeldschermen in treinen, het On Board Information System (OBIS). Reizigers kunnen hierop onder meer zien of een trein volgens planning rijdt, of er vertraging is en zo ja, hoeveel vertraging. Dit systeem verzorgt tevens de gratis internettoegang (wifi) voor de reizigers. Via een tweede ketenteststraat kan het NS Test Competence Center ook de reisinformatie voor de website NS.nl en de app NS Reisplanner Xtra testen.

 

NS-Reisplanner-Xtra-uitg

Samenwerking NS, ACC ICT en InTraffic

InTraffic en ACC ICT hadden al eerder bewezen gezamenlijk projecten succesvol uit te kunnen voeren. Ook voor de NS bleken wij in staat om binnen de beoogde budgetten invulling te kunnen geven aan de technische uitdagingen. Hieruit is de eerste teststraat voortgekomen waarvoor ACC ICT de IT-infrastructuur verzorgt: een flexibele IT-omgeving, zowel qua servers als connectiviteit. InTraffic levert deskundige mensen die passen binnen de cultuur van het NS Test Competence Center. Zij bouwen ook de ketentesten. De NS Groep is voor alles verantwoordelijk, inclusief het KWARTS-concept, wat we doen en hoe het wordt ingevuld.”

Bijdrage InTraffic

Wij detacheren de specialisten bij het NS Competence Center die verantwoordelijk zijn voor het inrichten van de teststraten en het uitvoeren van de ketentesten. Bij NS hebben we een virtuele omgeving gecreëerd waarin we servers opzettelijk uit kunnen laten vallen, of zelfs kapot kunnen laten gaan, om te kijken wat er dan gebeurt. Zo kunnen we de hele keten testen om zaken die mis zouden kunnen gaan voor te zijn. Het resultaat? Een kostenbesparing, beter geïnformeerde reizigers en een hogere klanttevredenheid.

“Samen slagen we er keer op keer in om, ondanks de complexiteit van de omgevingen en het brede scala aan wensen en eisen, een uniek testplatform te faciliteren. Alle drie de partijen hebben betrouwbaarheid, vakmanschap en samenwerken hoog in het vaandel staan.”

Friso Engels – NS Toolsupport bij het NS Test Competence Center

Henk Hielkema

Contact

Henk Hielkema

Service Level Manager