Het spoorwegnet in Nederland is een van de drukste en meest complexe ter wereld. De treindienstleiding van ProRail zorgt dat het optimaal en veilig gebruikt wordt. Het systeem Procesleiding Rijwegen (PRL) is het belangrijkste instrument dat hiervoor wordt ingezet. Onze specialisten beheren en onderhouden dit systeem voor ProRail al ruim 20 jaar. Het systeem is samengesteld uit verschillende onderdelen en is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het spoor. Waar spoorbedrijven in andere landen dromen van uniforme signalering en bediening van hun spoorwegnet, is dit in Nederland met PRL al ruim twee decennia een feit.

 

Het resultaat: een onmisbaar informatiesysteem voor treindienstleiders

PRL is terug te vinden op de 13 verkeersleidingsposten van de verschillende deelgebieden in Nederland. De treindienstleiders gebruiken PRL om seinen en wissels te bedienen en rijwegen in te stellen voor de treinen om er zo voor te zorgen dat de treinen op tijd en zonder incidenten op hun bestemming aankomen. Daarnaast helpt PRL de treindienstleider bij het signaleren van storingen aan elementen van het spoor zoals wissels en overwegen en de hierbij noodzakelijke bijsturing van de treindienst. PRL is een bedrijfskritisch systeem voor ProRail en vereist 24/7 beschikbaarheid.

 

Bijdrage van InTraffic

PRL werd eind jaren ‘80 samengesteld uit diverse componenten, ontwikkeld door verschillende leveranciers. Na de samenvoeging zijn het beheer en de doorontwikkeling ondergebracht bij InTraffic. Sindsdien hebben we veel functionaliteiten toegevoegd. Denk hierbij aan het verder automatiseren van de ondersteuning van de treindienstleider bij het bijsturen van de treinenloop bij verstoringen, gebruiksgemak voor de treindienstleider door het realiseren van automaten voor veiligheidskritische of repeterende taken en het verbeteren van de efficiency om bijvoorbeeld de wachttijd bij overwegen te beperken.

Een van de meest complexe informatiesystemen van Nederland

Inmiddels is PRL een van de grootste en meest complexe informatiesystemen van Nederland. Het bestaat uit meerdere deelsystemen, bijvoorbeeld voor planning, bediening en signalering. In totaal bevat PRL rond de anderhalf miljoen coderegels. Onze uitdaging ligt in het bruikbaar en onderhoudbaar houden van het systeem en daarbij het overzicht te bewaren.  Dit doen we door agile te ontwikkelen en door zorgvuldig en zo veel mogelijk geautomatiseerd te testen.

De volledige software lifecycle

PRL is voor InTraffic een ultiem voorbeeld van de wijze waarop wij de volledige software lifecycle van uw product kunnen vormgeven.

"Ondanks dat de applicatie PRL groot, complex en al behoorlijk op leeftijd is na 20 jaar gebruik, lukt het InTraffic – in een open en constructieve samenwerking met ProRail - om de gevraagde wijzigingen en uitbreidingen te implementeren en daarbij de bedrijfszekerheid van de applicatie te behouden."

Ad Brandt – Project Manager ProRail

Overlast op het spoor minimaliseren

Wij zijn betrokken bij het beschikbaar maken van de aanpassingen in de operationele omgeving en hierbij minimaliseren wij overlast voor de gebruikers van het spoor, bij ProRail zelf, maar ook voor de reiziger. En mocht er ondanks onze inzet onverhoopt toch een storing optreden, dan staat de beschikbaarheidsdienst van InTraffic 24/7 klaar om deze op te lossen.

Meedenken over nieuwe ontwikkelingen

Om het spoor ook in de komende jaren robuust, veilig en beschikbaar te houden, denkt InTraffic actief mee over nieuwe ontwikkelingen en adviseert ProRail hoe zij PRL toekomstbestendig kunnen houden. Ook dragen wij zorg voor de uitvoering van nieuwe verbeteringen. Zo hebben wij in de afgelopen jaren bijgedragen aan de uitrol van een nieuwe hardware omgeving en wordt het systeem momenteel vertaald naar C++ en daarna overgezet naar Linux.

volg_verkeersleiding_2
Ronald van den Oudenhoven

Contact

Ronald van den Oudenhoven

Business Unit Manager