Nieuws
InTraffic en Strypes Group winnen gezamenlijk ProRail-contract
Voor vernieuwing Sandite-systeem
- 6 oktober 2022
Slippende wielen voorkomen
Sandite is een stroefmakende gel die voorkomt dat treinen in de herfst bij het afremmen en optrekken doorslippen vanwege gladheid door bladeren. Op twaalf treinen zijn systemen gebouwd waarmee deze gel op de rails wordt aangebracht. De Sandite controllersystemen zijn technisch afgeschreven en moeten voor de herfst van 2023 worden vervangen. Arcobel levert de nieuwe hardware van de Sandite controllersystemen; InTraffic en Strypes Group ontwerpen en implementeren de softwarematige aansturing daarvan.
Boordsysteem en walsysteem
De nieuwe softwarematige aansturing krijgt een heel nieuwe architectuur en bestaat uit twee onderdelen. De software die de mechanica aan boord van de treinen aanstuurt wordt voorzien van nieuwe technologie om nauwkeurig de locatie van de treinen te bepalen. De software ‘aan de wal’ in Utrecht krijgt functionaliteit waarmee ProRail het aanbrengen van Sandite op het Nederlandse spoorwegennet kan plannen en optimaliseren.
Schaalbaar in krappe arbeidsmarkt
InTraffic en Strypes Group zijn beide dochtermaatschappijen van ICT Group en werken in die hoedanigheid vaker samen. InTraffic is specialist in mobiliteitssystemen en ontwerpt en onderhoudt veel van de ProRail-software. Strypes Group levert hoogwaardige software-ontwikkelcapaciteit, zowel op het gebied van embedded treinsystemen als het cloudgebaseerde walsysteem.
Klaar voor de toekomst met nieuwe architectuur
Dimitrina Chonkova, Managing director bij Strypes-dochter Up2: “We zijn vereerd om ProRail te mogen helpen bij het verbeteren en automatiseren van een proces dat helpt om de treinschema's beter op tijd te houden bij lastige weersomstandigheden.” Jan-Willem Dijkstra, delivery manager bij InTraffic: “We vernieuwen de volledige architectuur, zodat het systeem klaar is voor de toekomst. Bovendien beschikt de nieuwe software over de intelligentie die ProRail ondersteunt om het aanbrengen van de Sandite-gel verder te optimaliseren.”