Mobility as a Service staat voor een mobiliteitsconcept, waarbij de consument gebruik maakt van verschillende transportmiddelen via één abonnement. Hij of zij hoeft zich daarbij niet meer druk te maken over de benodigde reserveringen en betalingen. En eventuele tussentijdse aanpassingen (bij ov-uitval of files) worden automatisch geregeld. Je zou het kunnen zien als een digitaal reisbureau voor mobiliteit.
Het MaaS-concept is meer dan een smartphone-applicatie voor de eindgebruiker. Belangrijk uitganspunt is de MaaS-driehoek waarbij de persoonlijke voorkeur voor mobiliteit van de reiziger centraal staat. Daaruit
volgt een oplossing die de reiziger tijdens zijn/haar complete (multimodale) reis ondersteunt door middel van één betaaloplossing die overal gebruikt kan worden. De reiziger geeft de begin- en eindbestemming op, aangevuld met persoonlijke voorkeuren. Zo kan bijvoorbeeld de meest duurzame reis worden gepland, of juist de snelste, waarbij rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld de rolstoel die de reiziger bij zich heeft.
Integratiespecialist
Om Mobility as a Service tot een succes te maken moet er veel informatie met verschillende partijen uitgewisseld worden. Zoals reizigersdata, informatie over voertuigen en storingsinformatie. InTraffic ontwikkelt al meer dan vijftien jaar reisinformatiesystemen binnen het domein mobiliteit. De afgelopen jaren hebben wij veel kennis en ervaring opgedaan op het gebied van reisinformatie en de verschillende nationale (BISON) en Europese (ITxPT, SIRI, NeTEx) standaarden. De kennis van het domein en van de technologie zetten wij in bij het tot stand komen van een ecosysteem voor MaaS-diensten.
Eén abonnementsdienst waarmee door het hele land gereisd kan worden, betekent dat verschillende (technische) systemen van verschillende mobiliteitspartijen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Een complexe integratieklus, voor InTraffic op het lijf geschreven.