Veiliger spoor door vermindering rood sein-passages (ORBIT)

Als een treinmachinist een rood sein mist, kan dit desastreuze gevolgen hebben op het spoor. ProRail had daarom de wens voor een waarschuwingssysteem dat de machinist erop attendeert als hij door een rood sein dreigt te rijden. Met ORBIT, het systeem dat de Nationale Spoorwegen Reizigers (NSR) samen met ProRail hiervoor ontwikkelde, is de veiligheid op het spoor flink verbeterd. Om dit hulpmiddel voor machinisten ook in de nieuwste, intelligente treinen van NS te integreren, heeft InTraffic ORBIT op OBIS ontwikkeld.

 

Het waarschuwingssysteem ORBIT, wat staat voor OOGST Remcurvebewaking in Trein, is een rekenmodule die de remcurve van de trein berekent op basis van locatie, snelheid en treingewicht. De verkeersleiding geeft door waar de STS-en (StopTonend Seinen) staan, en de gps-module geeft de locatie van de trein door. Door deze informatie te vergelijken met de snelheid van de trein, berekent ORBIT of de trein op tijd vóór het rode sein kan stilstaan. Als de trein voorbij een rood sein dreigt te rijden, wordt de machinist gewaarschuwd om onmiddellijk te remmen.

Onboard Information System (OBIS)

De nieuwe intelligente treinen van NS zijn uitgevoerd met OBIS (Onboard Information System). Samen met NS heeft InTraffic het bestaande concept ORBIT doorontwikkeld en ervoor gezorgd dat de functionaliteit ook binnen deze onboard unit draait. De rekenmodule is geheel geïntegreerd in de applicatie van NS, wat het inbouwen van een apart kastje en gps-ontvanger in de trein overbodig maakt.

Mobiele software

Met het loskoppelen van de rekenmodule uit de hardware ligt een applicatie voor mobiel of tablet met dezelfde functionaliteit binnen handbereik. Dat maakt het gebruik van ORBIT ook voor andere gebruikers van het spoor mogelijk, zoals goederentreinen of treinen van andere vervoerders. Een toekomstige wens is om de rekenmodule te voeden vanuit de trein zelf, en niet meer op basis van satelliet gestuurde gps-gegevens. Dat verhoogt de nauwkeurigheid van de signalering waardoor de kans dat de machinist een rood sein mist, nog verder wordt verkleind.

InTraffic veiliger spoor ProRail

Samenwerking voor veilig spoor

De ORBIT-signalering in de trein heeft, sinds de ingebruikname in 2016, geleid tot aanzienlijk minder gevaarlijke situaties wat positief bijdraagt aan de veiligheid aan het spoor. Leverancier InTraffic heeft ORBIT ontwikkeld, in samenwerking met ProRail en NS. InTraffic is ook de partij die zorgt voor implementatie, beheer en het onderhoud. NS is de opdrachtgever om ORBIT op OBIS te laten draaien. De technologie achter ORBIT ondersteunt de machinist bij zijn werkzaamheden. Een signaal waarschuwt als de machinist moet remmen maar het systeem neemt de remfunctie van de trein niet over; de menselijke factor blijft een belangrijke rol spelen. Door deze samenwerking tussen mens en technologie is het aantal STS-passages aanzienlijk afgenomen.

 

Edwin Winterkamp

Contact

Edwin Winterkamp

Keyaccountmanager ProRail