Reisinformate InTraffic
Project

Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie (GOVI)

  • 29 december 2015
  • 3 minuten

Reizigers die gebruik maken van bussen, trams, metro’s en ferry’s kunnen vooraf of onderweg hun reis plannen door de reisinformatie die zij krijgen via haltepanelen, reisplanners en apps op de telefoon. Dit is het resultaat van het GOVI platform, eigendom van de Decentrale OV-autoriteiten (DOVA).

Via dit platform wordt actuele reisinformatie van voertuigen door het hele land doorgegeven aan partijen die reizigers informeren, zoals Reisinformatiegroep 9292OV. Het beheer, onderhoud en de doorontwikkeling van het platform is in handen van InTraffic.

Het resultaat: actuele reisinformatie bij meer dan 5.000 haltes en de NDOV-loketten

DOVA levert actuele reisinformatie aan stadsregio’s en provincies via Dynamische Reisinformatie Systemen (DRIS). Een voorbeeld hiervan is het DRIS-systeem dat wij ontwikkelden voor . Bron van die informatie zijn voertuigen die hun actuele positie draadloos naar DOVA versturen. Dit wordt vergeleken met de vastgestelde dienstregeling. DOVA zet dit om in op de minuut nauwkeurige reisinformatie die gedistribueerd wordt naar de dynamische haltepanelen bij meer dan 5.000 haltes in Nederland en de NDOV-loketten. Via de NDOV-loketten is deze reisinformatie beschikbaar voor reisplanners en apps op de telefoon. Omdat de reisinformatie zo actueel is, kan een reiziger via de planner precies zien of hij zijn aansluiting tussen verschillende vervoerders kan halen. Dit is uniek in Europa.

Bijdrage InTraffic

Medio 2013 heeft InTraffic het GOVI-platform opgebouwd op basis van en parallel aan de al bestaande omgeving. Na een migratietraject van drie maanden is het systeem door ons in beheer genomen. Het beheer en onderhoud van het GOVI-platform is een 24-uursdienstverlening, in nauwe samenwerking met DOVA’s Meldpunt. Daarnaast realiseert InTraffic verbeteringen en nieuwe toepassingen, onder aansturing van de opdrachtgever. Eén van de nieuwe functies die met InTraffic is ontwikkeld is het Centraal HalteBestand (CHB). In het Centraal HalteBestand wordt informatie verzamelt over haltes en stations. Halte- en stationsbeheerders en concessieverleners zijn sinds 1 januari 2015 namelijk verplicht in de reisinformatie aan te geven of een voorziening toegankelijk is voor mensen met een motorische, visuele of gehoorbeperking. Ook die informatie wordt weer beschikbaar gesteld aan afnemers via de NDOV-loketten.

“Het DOVA-team werkt nauw samen met InTraffic, de ontwikkelaar en beheerder van diverse centrale systemen van DOVA. Op basis van de functionele vragen en specificaties vanuit DOVA voert InTraffic doorlopend technische analyses uit die vervolgens worden omgezet in implementaties. Deze samenwerking verloopt zeer prettig en de kwaliteit van de technische analyses en implementaties is goed.”

Thomas Walta – Projectleider ontwikkeling DOVA

Standaarden: BISON, NeTEx en SIRI

Bij de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van reisinformatiesystemen houden onze OV-specialisten rekening met BISON, NeTEx en SIRI standaarden. Zo garanderen wij een toekomstbestendig systeem voor de klant.

Meer informatie?

Neem contact op met onze expert

Stuur een mail Maak een connectie
Martijn van Aartrijk