De uitdaging van Bart: Met dezelfde input dezelfde output krijgen

13 mei 2019

Bart Olde Hampsink, projectleider ORBIT op OBIS

Als een treinmachinist een rood sein mist, kan dit desastreuze gevolgen hebben op het spoor. ProRail had daarom de wens voor een waarschuwingssysteem dat de machinist erop attendeert als hij door een rood sein dreigt te rijden. Met ORBIT, het systeem dat de Nationale Spoorwegen Reizigers (NSR) samen met ProRail hiervoor ontwikkelde, is de veiligheid op het spoor flink verbeterd. InTraffic is in dit project als leverancier van ProRail aangesloten. Om dit hulpmiddel voor machinisten ook in de nieuwste, intelligente treinen van NS te integreren, heeft InTraffic ORBIT op OBIS ontwikkeld.

Het waarschuwingssysteem ORBIT, wat staat voor OOGST Remcurvebewaking in Trein, is een rekenmodule die de remcurve berekent op basis van locatie, snelheid en treingewicht. “De module berekent of de trein op tijd stil kan staan. Zo niet, dan krijgt de machinist een signaal te horen en een stem die aangeeft onmiddellijk te remmen. Dit ondersteunt de treinmachinist bij het uitvoeren van zijn werk.” Ook in de nieuwste treinen van NSR wordt de ORBIT-functionaliteit toegepast. “Deze intelligente treinen zijn voorzien van een uitgebreide boardcomputer. Om daarnaast een los kastje en gps-module in te bouwen, zoals bij de eerste generatie ORBIT? NS wilde liever de bestaande software integreren in de applicatie van de trein. Zodoende hebben we het bestaande concept doorontwikkeld.”

De module berekent of de trein op tijd stil kan staan. Zo niet, dan krijgt de machinist een signaal te horen en een stem die aangeeft onmiddellijk te remmen. Dit ondersteunt de treinmachinist bij het uitvoeren van zijn werk.

Bart Olde Hampsink – Projectleider InTraffic

Bart Olde Hampsink InTraffic

Zelfde output

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het team van Bart de rekenmodule uit de hardware gehaald zodat die door NS Rail kan worden geïntegreerd in OBIS (Onboard Information System), de boardcomputer van de trein. “Wij schreven de benodigde code die NSR vervolgens in hun systeem integreerden. En dan is het spannend, want krijg je met dezelfde input ook dezelfde output? Met andere woorden: werkt de functionaliteit hetzelfde in zowel de oude (ORBIT) als nieuwe (ORBIT op OBIS) treinen?”

Andere gebruikers

Het werkte. Sterker nog, met het loskoppelen van de rekenmodule uit de hardware liggen er nieuwe mogelijkheden binnen handbereik. “Het fysieke kastje met hardware is nu software geworden. En dat kan je weer inbouwen in bijvoorbeeld een applicatie voor web, mobiel of tablet. Zo kan het waarschuwingssysteem ook beschikbaar worden gemaakt voor andere gebruikers van het spoor. En dat komt de veiligheid op het spoor weer ten goede.” Een toekomstige wens is om de rekenmodule te voeden vanuit de trein zelf, en niet op basis van satelliet gestuurde gps-gegevens. “Dat verhoogt de nauwkeurigheid van de signalering waardoor de kans dat de machinist een rood sein mist, nog verder wordt verkleind.”

Managen

Voor Bart is ORBIT het eerste project binnen InTraffic dat hij managet. “Ik ben een econoom in de techneutenwereld, en dat was in het begin best even wennen. Maar het team waarmee ik aan ORBIT werkte, was zeer ervaren; ze wisten precies wat ze moesten doen en dat maakte het project eenvoudig te managen. Binnen InTraffic ben ik gekoppeld aan een coach die me het vak van projectleider goed kan leren. Bij hem kan ik terecht met vragen of om te klankborden. Dat waardeer ik aan InTraffic, dat ze luisteren naar wat ik wil en mij daar volledig in steunen.”