perron
Project

Datasets gestandaardiseerd op basis van SFERA voor ProRail en NS

  • 10 juli 2023
  • 3 minuten

SFERA (Smart communications For Efficient Rail Activities) is een Europese standaard van UIC die is ontworpen om de communicatie tussen infrabeheerders en vervoerders te standaardiseren. InTraffic heeft volgens deze standaard een dataset ontworpen voor ProRail. Deze dataset kunnen NS en andere vervoerders gebruiken om hun treinen energiezuiniger en punctueler te laten rijden.

Uitdaging

NS loopt in Europa voorop in het gebruik van geografische data om de locatie van treinen te bepalen. De benodigde data haalde NS tot voor kort op uit vele verschillende bronsystemen bij ProRail. De versnipperde informatie werd via vele verschillende koppelingen real-time gecommuniceerd aan het Driver Advisory System (DAS) in de treinen. Die versnippering maakte de omgeving kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. Daarom besloot ProRail om een uniforme dataset te ontwikkelen op basis van de SFERA-standaard, die vervoerders via één koppeling kunnen binnenhalen.

Resultaat

De drie partijen hebben samen een nieuwe SFERA-dataset ontwikkeld, die het mogelijk maakt dat NS de oude, versnipperde manier van informatieoverdracht kan vervangen door het binnenhalen van data via slechts één koppeling. Doordat gebruik is gemaakt van de SFERA-standaard, kan de dataset worden gebruikt door alle vervoerders op het Nederlandse spoor. De ontwikkelaars van DAS-software kunnen in hun software rekening houden met deze optie, wat hen in staat stelt hun software nog verder te standaardiseren.

“InTraffic heeft de domeinkennis en technische expertise om de juiste dataset volgens de SFERA-standaard te ontwikkelen. En daarnaast begrijpen ze ook wat er komt kijken bij agile werken. Die combinatie maakt dit SFERA-initiatief tot een succes.”

Pim Sierhuis, solution architect bij ProRail

Toekomst

Waar machinisten op basis van de geografische informatie nu nog zelf moeten beslissen hoe hard ze rijden en wanneer ze de trein laten uitrollen, zal in de toekomst ook het Traffic Management Systeem van ProRail gebruik kunnen gaan maken van de SFERA-dataset. Het TMS geeft dan een advies aan machinisten op basis van de werkelijke omstandigheden. Treinen kunnen dan op een continue snelheid rijden, zonder rode seinen tegen te komen, en komen op tijd aan op het volgende station.

Waarom InTraffic?

InTraffic kent als vaste partner van zowel ProRail als NS het ICT-landschap aan beide kanten goed en weet ook welke data ProRail aan NS zou moeten leveren om aan de wensen te voldoen. Daarnaast heeft InTraffic veel ervaring met het omzetten van data naar een standaard, in dit geval SFERA. Tot slot maakt agile werken inmiddels een vast onderdeel uit van de werkwijze van InTraffic. Dit alles maakte dat InTraffic de aangewezen partij was om ProRail en NS bij dit initiatief te ondersteunen.

Meer informatie?

Neem contact op met Bob Brands

Stuur een mail Maak een connectie
Bob Brands