Vanaf de bok van de trein heeft de machinist beperkt zicht. Hij ziet slechts het stuk spoor voor hem, en de seinen die aangeven of hij door mag rijden of moet stoppen. Over de andere treinen die zich op hetzelfde traject bevinden, en die van invloed kunnen zijn op het verloop van de eigen rit, heeft de machinist geen overzicht. RouteLint geeft een schematische weergave van de situatie op het traject; het helpt de machinist verder vooruit te kijken en zo conclusies te trekken over wat hij wel én niet ziet.

 

RouteLint is een applicatie die de directe omgeving van de trein toont. Om afleiding te voorkomen, geeft de app de complexe informatie schematisch weer. Met kleur en symbolen ziet de machinist in één oogopslag wat hem op zijn traject te wachten staat. Zo krijgt de machinist continu geactualiseerde informatie over het af te leggen traject en de andere treinen die zich op datzelfde traject bevinden. Hoe is de bezetting van het spoor? Welke treinen voegen op zijn traject in of uit? Zijn er vertragingen waar hij eventueel hinder van ondervindt? Met dergelijke informatie kan de machinist zijn rijgedrag aanpassen. Dit verhoogt de veiligheid op het spoor, leidt tot een lager energieverbruik van de trein en een betere doorstroming op het spoor.

 

Datastromen integreren

RouteLint is sinds 2015 in gebruik en maakt gebruik van één bron, het besturingssysteem (PRL) van ProRail. De benodigde data is reeds verwerkt en wordt kant-en-klaar ingelezen. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe versie, die gebruik maakt van de ruwe, authentieke data uit meerdere bronnen. Zoals de dienstregeling, vertragingen, de positie van de trein op het spoor en de stand van de wissels en seinen. De uitdaging voor het ontwikkelteam van InTraffic is om met deze vier onafhankelijke datastromen dezelfde output te genereren als in de versie uit 2015. De machinist zou slechts een minimaal verschil mogen merken tussen beide versies. Om dit te testen, worden testversies van de nieuwe applicatie in de praktijk beproefd. De nieuwe versie loopt parallel aan de oude versie, gekeken wordt in hoeverre de output gelijk aan elkaar is.

 

Nieuwe mogelijkheden met RouteLint

De overstap van één bron met alle gegevens naar meerdere bronnen met authentieke en ruwe data biedt een veelheid aan nieuwe mogelijkheden om, in samenspraak met de opdrachtgever, de applicatie te verbeteren en met nieuwe functies te verrijken. Bijvoorbeeld over waar de machinist op zijn route rekening mee moet houden. Welke ontwikkelingen er in de toekomst ook worden ontplooid, altijd is het uitgangspunt de machinist van relevante informatie te voorzien om de veiligheid op het spoor te garanderen.

 

Lees ook:

De uitdaging van Roel: Zorgen voor de menselijke factor in technisch complexe projecten

Edwin Winterkamp

Contact

Edwin Winterkamp

Keyaccountmanager ProRail