NS, ProRail en InTraffic werken gezamenlijk aan het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de treindienst, zodat machinisten zo veilig, efficiënt en zo energiezuinig mogelijk kunnen rijden. Dat doen de drie partijen aan de hand van rijadvisering. Daarvoor is het afgelopen jaar werk gemaakt van de standaardisatie van data-uitwisseling tussen wal en trein, waaronder dienstregelingsdata (Journey Profiles) en data over de infrastructuur (Segment Profiles). 

Dat heeft onder andere geresulteerd in de uitrol van TimTim Pro, een verbeterde versie van TimTim, het routesysteem voor machinisten. De verbeterde versie maakt gebruik van realtime routeinformatie die gebaseerd is op de zogeheten SFERA-standaard voor data-uitwisseling met Driver Advisory Systemen (DAS). Het SFERA-protocol zorgt er bovendien voor dat reisinformatiedata ook over de landsgrenzen kan worden uitgewisseld.

“De aanleiding voor de samenwerking rond SFERA was dat NS eigenlijk een DAS-achtige functionaliteit wilde introduceren bovenop de machinistenapp RouteLint”, zegt Pim Sierhuis, solution architect bij ProRail. “Daar was veel complexe data voor nodig, die bij ProRail in verschillende databronnen is opgeslagen. Om al deze data zo goed mogelijk te verzamelen, hebben we NS geholpen door middel van het ontsluiten van dienstregelingsdata (Journey Profiles) en data over de infrastructuur (Segment Profiles). En dat gelijk volgens SFERA.”

“Alle spoorvervoerders kunnen baat hebben bij die data-uitwisseling en de standaardisatie ervan”, vult Theo Vis aan. Hij is bij NS verantwoordelijk voor TimTim Pro. “De huidige standaard binnen Europa op gebied van rijadvies richt zich op Automatic Train Operation (ATO) over ERTMS. De uitrol van ERTMS neemt vele jaren in beslag en ATO is nog ver weg, als NS willen we een standaard waar we nu iets aan hebben voor rijdadvies systemen (DAS/TimTim) en ook voorbereid zijn voor de toekomst.”

Lees het volledige artikel op SpoorPro.nl